donderdag 11 maart 2010

Hallo allemaal,

Het is ondertussen al weer een tijdje geleden, maar de tijd vliegt hier en er zijn zoveel leukere dingen te doen dan op internet zitten! Maar toch, hier volgt een overzicht van de voorbije 14 dagen.
We hebben ondertussen een bezoekje gebracht aan de zoo in Paramaribo. Voor 5 SRD (1.25 euro) kon je het park al binnen. Het was redelijk klein maar wel de moeite. Vooral de afstand die tussen de mensen en de beesten zit, ik heb voor het eerst in mijn leven een Bengaalse tijger op 1 meter afstand gezien. Je hand kon je zo tussen de tralies steken. Er zaten ook anaconda’s, de beesten hadden toch wel een lengte waar ik van onder de indruk was.
Daarna zijn we naar een hele grote supermarkt gewandeld waar ze allemaal Europese producten verkopen. Dit deed wel eens deugd want na een maand bami en rijst, ben je blij dat je iets bekend kan eten. We kwamen dan ook buiten met een rekening van 600 SRD, zo ongeveer 150 euro.
Vrijdag 5 maart hebben we onze eerste salsa les gevolgd. De lessen worden gegeven door Christoferes. Ondertussen hebben we nog al een lesje gehad en de basis beginnen we onder de knie te krijgen. Waar kan je tenslotte beter salsa leren dansen dan in Zuid-Amerika. Volgende les, beginnen we met partners te dansen, ik ben benieuwd! Daarna hebben we voor het eerste een stapje in het Surinaamse uitgaansleven gezet. We zijn naar La Caff geweest, een klein danscafé in het uitgaanscentrum. Het was zeker voor herhaling vatbaar!
Zaterdag 6 maart zijn we met een paar gaan eten in de Waag. Een super gezellig Italiaans restaurant aan de Suriname rivier. Ook Inge (lerarenopleiding LO) en haar Nederlandse kotgenoten Jiska en Claudia waren erbij. De lasagne was heel lekker en ook de tiramisu heeft gesmaakt!
Zondag 7 maart hebben we voor het eerst op de Suriname rivier gevaren toen we naar de dolfijnen gingen kijken. Het waren wilde dolfijnen die bij de monding van de rivier in de Atlantische oceaan zwommen. We hebben er een heel aantal gezien. In het begin zagen we ze enkel in de verte, maar toen ze beseften dat de boot geen bedreiging vormden, kwamen ze langs de boot gezwommen. Vooral de kleine dolfijn was heel nieuwsgierig en toonde een paar van zijn beste kunstjes. Bij de monding van de rivier zijn we aangemeerd en hebben we een uurtje in de Atlantische oceaan gezwommen tussen de meters hoge golven, de enige manier waarop ik uit het water raakte was door met te laten meeslepen door een van de golven. Resultaat: een bikinibroek vol zand… Net toen we wilden vertrekken kregen wen een tropische regenbui over ons heen, dit was de eerste keer dat ik het hier koud gehad heb, gelukkig duren de buien hier niet lang en wordt het daarna meteen weer warm.
Woensdag 10 maart waren we uitgenodigd bij de familie Lamsberg. Dit zijn man en vrouw die beide directrice en directeur zijn op de scholen waar wij stage lopen. Haar dochtertje, Julia, werd 1 jaar en er werd een verjaardagsfeestje gehouden. Ik heb nog nooit zoveel eten gekregen op een feest! Er zat wel 1 gerechtje bij dat ik subtiel overgeslagen heb, een stoofpotje van kip met alle onderdelen van die kip. Zelfs de poten (met de nagels) zaten er nog bij… Het was wel een gezellig boel en een hele ervaring om eens een keertje bij Surinamers thuis te komen. Op het feestje was zelfs een springkasteel aanwezig, het enige probleem was de elektriciteit die hier niet van hoogstaande kwaliteit is. Elk halfuur moest de blazer in een anders stopcontact door overbelasting.
Ondertussen hebben we ook al gepland welke andere uitstapjes we gaan doen, ik kijk er zo naar uit!
We gaan een bezoekje brengen aan de suikerrietplantages, de Jodensavanne (de eerste nederzetting van de Joden) en overbridge (een kunstmatig aangelegd strand). Het uistapje waar ik heel erg naar uitkijk is het bezoek aan de rally vallen. 4 dagen Jungle met een beklimming van de Voltzberg, dit geeft je een uitzicht over heel het regenwoud. Op deze uitstap zouden we ook wilde apen, kaaimannen en anaconda’s moeten zien. We keren terug naar de stad met een sportvliegtuigje zodat we over het oerwoud vliegen!!! Dan zijn we een paar dagen thuis en gaan we kajakken door de riviertjes van het oerwoud. Bij de tocht zouden we zeekoeien en reuze ottters moeten zien. Ook hierbij overnachten we in het oerwoud.
10,11 en 12 maart varen we naar Galibi. Een strand waar zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Deze dieren kunnen groter zijn dan 1.65meter. ik hoop dat we er zo eentje te zien krijgen! Het leukste van al is dat we op het strand zelf slapen, dit heeft de man van een leerkracht van bij ons op school geregeld. Als je het met een toeristische organisatie zou doen, zou je ergens anders slapen. Dus enkele onze groep zal die nachten op het strand aanwezig zijn!! Het laatste uitstapje maken we naar Brownsberg. Een reservaat in het regenwoud. Evelien is dan jarig en er is al een feestje georganiseerd. Ik hou jullie zeker op de hoogte van hoe de uitstapjes gegaan zijn!
Groetjes
Tinne

7 reacties:

Op 12 maart 2010 om 10:12 , Blogger Karen zei...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 
Op 12 maart 2010 om 10:14 , Blogger Karen zei...

hoi tinne
Amai dat ziet er daar allemaal leuk uit. Wel eens de moeite om dat allemaal te doen. Hier is het noch steeds koud terwijl het al maart!!!!! is:). We hebben lang niet op je blog gekunnen, maar dat is nu allemaal in orde en kunnen we je weer volgen. véél weet ik niet te vertellen, maar ik ben wel net voor galabal schoenen gaan kijken. Helaas, zonder succes. Volgende keer beter:).
Tis nu zondag halfvasten stoet in rijkevorsel,nog eens de kans om mijn retorica outfit aan te doen:p.

Er is hier ook wel iets minder prettig nieuws. Steven van Peter is dinsdag (9 maart) na 3 weken in het st-jozefziekenhuis gestorven en wordt volgende dinsdag begraven. Dit is niet zo leuk nieuws, maar anders zou je het toch vernemen van iemand anders.

Verder nog veel plezier en zie dat je de Jungle heel uitkomt!

groetjes Karen en Lizette

 
Op 13 maart 2010 om 12:43 , Blogger Karen zei...

(Liliane)
Hoi Tinne
Ik ben vandaag 13 maart met Lizette en Karen naar de SID-IN beurs in Antwerpen geweest. Dat is een beurs met alle universiteiten en hogescholen uit Vlaanderen. Daarna zijn we naar het Shoppingcentrum in Wijnegem geweest. Dan zijn we iets gaan eten in de Jachthoorn. We waren pas om half 10 thuis.
Heb je al mooie jongens ontmoet, want daar horen ik zo weinig van? Laat het optijd weten. Misschien kom je daar in de jungle Tarzan wel tegen.Dan is het niet meer Tinne, maar Jane.
Amuseer je daar nog maar,want je bent al in de helft.
groetjes
Mama

 
Op 16 maart 2010 om 16:27 , Blogger Tinne zei...

Hoi!

Karen: je moet maar hier komen voor schoenen. Het is hier het schoenenparadijs. De teller staat ondertussen op 6 paar :). Ik wens je veel succes met de zoektocht, de professionele shopper zit jammer genoeg aan de andere kant van de wereld... Hoe gaat het met Bart? Ik heb al veel aan jullie moeten denken en ben er toch even niet goed van geweest toen ik het hoorde. Veel sterkte, ook aan de ouders van Steven. Gaat het met jou een beetje?
Ik vind het wel jammer dat ik carnaval mis, maar het goede nieuws is dat het hier in de paasvakantie avond vierdaagse is.4dagen feest in de stad :D, dus het komt zel goed. Groetjes aan de rest van de familie!!

Mama: Er lopen veel mooie jongens rond maar ik ben tarzan nog ni tegengekomen. Voorlopig kom ik dus gewoon terug naar huis :). Ik weet dat we al bijna in de helft zijn (we zitten er nog niet over volgens Evelien haar berekeningen....) en dat is erg genoeg, de tijd gaat hier te snel en ik zil nog niet naar huis!! Verwzcht maar tranen op de luchthaven omdat ik terug naar Suriname wil. Ik ben het levensritme hier al helemaal gewoon. Alles opt gemakske. Misschien wil ik hier wel een jaar komen werken, met de weeschildpadden ofzo. Hoe leuk zou dat zijn... Maar ja, eerst nog 1.5 maand genieten.
Groetjes aan de rest en ik probeer er zo snel mogelijk weer foto`s op te zetten...

Groetjes

Tinne

 
Op 17 maart 2010 om 13:46 , Blogger rosette zei...

test

 
Op 17 maart 2010 om 13:48 , Blogger rosette zei...

Ik heb een berichtje op facebook geplaatst, omdat dit gisteren en vanmorgen niet werkte! Nu heb ik weer een nieuw account aangemaakt. En het werkt weer!

 
Op 18 maart 2010 om 16:39 , Blogger Tinne zei...

Hoi Rosette, ik heb net op je berichtje op facebook gereageerd!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage